onsdag den 10. april 2013

Det med kulturforskelle...

Så fik vi oplevet en påske i Tyskland for fuld udblæsning. Jeg er altså imponeret over hvor højt der bliver gået op i traditioner hernede! Som eksempler fra påsken kan jeg nævne:
  • Besøg fra påskeharen i den lille mosrede man har anrettet i haven
  • Osterbrot (Lidt ala sødt franskbrød, nogle med mandler, rosiner og sukat i)
  • Farvede hårdkogte æg der ligges på påskegræs sået i passende tid,
  • Grøn mad skærtorsdag fx. spinat (eller pandekager med grøn frugtfarve:-)
  • Langfredag hvor der ikke spises kød men derimod fisk (Vores fisk var så frikadeller i år, men vi er jo også de mærkelige folk fra Danmark;-)
Jeg er godt klar over at mange traditioner også udøves i Danmark, synes bare det er meget udtalt hernede. Året bliver lagt i en fast ramme gennem alle disse traditioner på en måde, jeg ikke har oplevet i Danmark. Måske har det rødder i den meget stærke religiøsitet, der er her i området (eller stærke kirke i hvert fald).

Nu er påsken i hvert fald overstået og vi går alle og håber på foråret rigtig tager fat. I byggemarkeder og blomsterhandler bugner det med alt det grønne, de ikke kan få solgt fordi det har været så koldt. I går var jeg nede og kigge til rabarberplanten - HURRA! Den ved i hvert fald det er forår:-)


2 kommentarer:

  1. *ha ha* og jeg nåede ikke engang at få pyntet til påske... Hmm synd for ungerne, men jeg kan slet ikke følge med :)

    SvarSlet
  2. Det tager de jo ikke skade af, men det er da sjovt at lave nogle af de her ting sammen med dem, hvis der er overskud til det:-) Er vildt imponeret over alle de ting du får fra hånden!

    SvarSlet

Bemærk! Kun medlemmer af denne blog kan sende kommentarer.